[H] Brașov - Vibe fain de munte

Roata/Cercul emoțiilor de Plutchik

ANTIDISCRIMINARE


[H] Brașov – ANTIDISCRIMINARE

Roata/Cercul emoțiilor de Plutchik

Emoțiile pot crea confuzie! Dar cum ar fi dacă ai putea să le explorezi folosind roata emoțiilor și să le aprofundezi, cu ajutorul unei liste a emoțiilor? Modelul Emoțiilor creat de Plutchik oferă o modalitate logică pentru a-ți înțelege emoțiile.

 

Roata emoțiilor - descriere

Psihologul Robert Plutchik a creat Modelul lui Plutchik care conține 8 emoții fundamentale: bucurie, încredere, frică, surpriză, tristețe, anticipație, mânie și dezgust.

Emoțiile de bază sunt organizate în roata lui Plutchik în funcție de rolul fiziologic al fiecăreia. Modelul este de fapt micul "cornet de înghețată", care se desface în roata emoțiilor.

 

După cum veți observa mai jos, această configurare ajută la clarificarea emoțiilor, care pot fi uneori misterioase și copleșitoare. Dacă dorești să îți înțelegi mai bine emoțiile, roata lui Plutchik este o bună modalitate pentru a începe.

 

Roata emoțiilor a lui Plutchik oferă un cadru excelent pentru înțelegerea unei emoții și scopul acesteia!

Interpretarea roții emoțiilor a lui Plutchik

Primare: Cele opt sectoare sunt proiectate pentru a indica faptul că există opt emoții primare: mânie, anticipație, bucurie, încredere, frică, surpriză, tristețe și dezgust.

 

Opuse: Fiecare emoție primară are și un opus. Acestea sunt bazate pe reacțiile fiziologice pe care fiecare emoție o creează la animale (inclusiv oameni. Plutchik a studiat animale!):

 

  • Bucuria este opusul tristeții. Fiziologic: conexiune vs. retragere.
  • Frica este opusul mâniei. Fiziologic: te micșorezi și te ascunzi vs. devii mare și gălăgios.
  • Anticipația este opusul surprizei. Fiziologic: examinezi cu atenție vs. te retragi.
  • Dezgustul este opusul încrederii. Fiziologic: respingere vs. acceptare.

 

Combinații: Emoțiile fără culoare reprezintă o emoție care este un mix între 2 emoții primare. De exemplu, anticipația și bucuria se combină pentru a deveni optimism. Bucuria și încrederea se combină pentru a deveni dragoste. Emoțiile sunt deseori complexe, iar abilitatea de a recunoaște când un sentiment este o combinație din două sau mai multe emoții diferite, este de folos.

Există și sentimente terțiare, pe care nu le găsim în roata emoțiilor, care sunt o combinație de 3 (și poate unele sentimente au 4 sau mai multe părți?).

 

Intensitate: Dimensiunea verticală a conului reprezintă intensitatea – emoțiile devin mai intense, pe măsură ce se mișcă din exteriorul spre centrul roții, ceea ce poate fi observat și prin intermediul culorii. Cu cât nuanța este mai închisă, cu atât emoția este mai intensă. De exemplu, cea mai slabă intensitate a mâniei este iritarea. La cea mai mare intensitate, mânia devine furie. Sau, un sentiment de plictiseală negestionat, poate deveni silă, care este mov închis.

O regulă importantă când vine vorba de emoții în relații: emoțiile devin mai intense dacă nu sunt gestionate. Pentru acest lucru este nevoie de dezvoltarea unui vocabular emoțional, deoarece este fundația pentru o gestionare eficientă a emoțiilor.

Roata emoțiilor a lui Plutchik ne ajută să analizăm competența dintr-o perspectivă mai largă. Competență înseamnă “cunoștințele unei persoane într-un anumit domeniu sau specializare.” Astfel, îmbunătățirea competenței emoționale înseamnă mai mult decât a avea cuvinte pentru emoții, dar și înțelegerea felului în care emoții diferite au legătură una cu alta și cum au tendința de a se schimba în timp.

 

Puteți citi explicația lui Robert Plutchik despre modelul emoțiilor, într-un articol publicat în American Scientist în 2001 aici:

https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4757-1987-1_1

 

Scopul emoțiilor este de a ne concentra atenția și de a ne motiva să luăm acțiune. Gândește-te la un sentiment pe care l-ai avut în ultimul timp… Pe ce anume îți transmite să te concentrezi? Să faci?

 

Articol preluat de pe https://www.6seconds.org/2022/03/13/plutchik-wheel-emotions/

 

Traducere - Ramona Grigoriță, psiholog, cu un master în evaluarea, consilierea și psihoterapia copilului, cuplului și a familiei /ECPCCF la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea București.